Als je rond lunchtijd op de Rozengracht bent, is de kans groot dat je een drukte van jewelste ziet voor de zaak van Levent Akar. Van jong tot oud, scholieren tot zakenlui: ze staan allemaal bij bakkerij Effendy in de rij voor een ‘Turkse pizza’, wat eígenlijk een lahmacun heet…
(G)EEN VERWAARLOOSD PRODUCT
Dat de zaak zo’n aantrekkingskracht op de buurt heeft, is niet zo gek. Daar waar de lahmacun volgens eigenaar Levent Akar in veel restaurants bijzaak en “een heel verwaarloosd product” is, is het hier de ster van de show. Ze worden met liefde en aandacht bereid, dagvers gemaakt, hebben een flinterdunne bodem en worden belegd met gezonde, versie ingrediënten. Daarnaast zijn er ook opties voor vegetariërs en veganisten en staat er naast uiteraard Ayran ook echte Turkse thee op het menu.
Maar dat is niet de enige aantrekkingskracht van de zaak. Naast dat alles hier met liefde wordt bereid, heeft Levent ook veel liefde voor zijn personeel, klanten en de buurt. Er is altijd tijd voor een praatje en wordt altijd gedacht aan de medemens.
BAKKERIJ VAN ZIJN VADER
Levent runt de zaak pas een aantal jaar, maar kent de plek al sinds kleins af aan. Zijn vader was in de jaren ‘80 de allereerste eigenaar was van de bakkerij en om wat bij te verdienen hielp Levent als 14-jarige regelmatig in de zaak. Echter werd zijn vader op een gegeven moment ernstig ziek en moest de bakkerij verkocht worden. Toen jaren later de zaak, nadat deze lange tijd in handen van iemand anders was geweest, ter overname stond, zag Levent zijn kans schoon en startte hier, op de plek waar al zo veel herinneringen lagen, zijn eigen Lahmacun café.
ELKE DAG MOET HET GOED ZIJN
Alhoewel de zaak klein is en weinig zitplaatsen heeft, zit het elke dag weer vol met hongerige Amsterdammers die allen komen voor misschien wel de lekkerste lahmacun van Amsterdam. Maar volgens Levent betekent dat niet dat hij nu achterover kan leunen, het is namelijk elke dag weer een uitdaging om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden: “Ik weet hoe het voelt als je eten hebt gekocht en er thuis achter komt dat het eten niet lekker is. Dan voel je je een beetje bedrogen.”
Gelukkig lijkt dat bij hem niet het geval, want we zien zelfs gasten een sprongetje van geluk doen bij het in ontvangst nemen van hun bestelling. Volgens ons (en vele anderen) een parel die je als Amsterdammer moét kennen.