De pui van Nieuwendijk 89 staat in het monumentenregister omschreven als: ‘een gevel met Nederlandse en Italiaanse renaissancemotieven’. Het grillrestaurant dat er zit mag dan wel Italiaans zijn, ze hebben natuurlijk helemaal niks te maken met het eeuwenoude ontwerp (maar dat had je vast zelf ook wel bedacht). Wie wel verantwoordelijk was voor deze bijzondere gevel, daar kom je achter door goed te kijken…
De putti’s op het “fries” boven de deur en de ruit houden zich namelijk bezig met fotografie. In deze tijd van smartphones zou je het bijna niet meer herkennen, maar dat apparaat wat ze in het midden vasthebben, is toch echt een oude fotocamera. Daarnaast stellen de twee gebeeldhouwde mannengezichten Louis Daguerre en Nicéphore Niepce voor, de uitvinders van de fotografie.
Het pand werd dan ook gebouwd in opdracht van fotograaf Albert Greiner. Hier huurde hij niet de minsten voor in. Zo werd het totaalontwerp gedaan door Gerrit van Arkel (die ook het pand ernaast op nummer 91-93 deed en nog héél veel andere iconische panden in onze stad ontwierp). Het fries werd door beeldhouwer Van den Bossche gedaan (die later o.a. het beeldhouwwerk voor de Gouden Koets en Amsterdam CS maakte).
Dat Greiner voor zo’n theatrale voorstelling op de gevel koos, is vast geen toeval. Hij had namelijk veel acteurs en kunstenaars in zijn kring. Hierdoor had hij zich gespecialiseerd in toneelfoto’s (portretfoto’s van acteurs in hun rol), omdat het destijds niet gebruikelijk was om die foto’s te maken tijdens een voorstelling. (foto 8 en 9)
Fun fact: de bekendste persoon die Greiner vastlegde, was waarschijnlijk de wereldberoemde schilder Claude Monet, die tussen 1870 en 1880 veel in Nederland verbleef. (foto 10)